Uczymy się biologii. Nauka z Naturą i Kreatywnością!

W naszej szkole stawiamy na kreatywne metody nauczania biologii oraz obcowanie uczniów z naturą. Dzięki bliskości naturalnych zasobów w pobliżu naszego budynku szkoły, uczniowie mają możliwość uczenia się biologii w wyjątkowy, angażujący sposób.
Anatomia w plenerze
Kiedy gałązki drzew stają się kośćmi udowymi, piszczelowymi czy ramiennymi, a kamyki służą jako stawy czy inne struktury anatomiczne, rozwijamy nie tylko wiedzę biologiczną, ale także kreatywność, umiejętności pracy zespołowej i zrozumienie wartości natury. Dzięki naturze i kreatywnym rozwiązaniom stwarzamy uczniom warunki, w których mogą rozwijać nie tylko swoje umiejętności, ale i miłość do przyrody oraz pasję do nauki. Wychodzenie z sal na łono natury pozwala uczniom zrozumieć mechanizmy biologiczne oraz uwrażliwić ich na zależności, jakie zachodzą w przyrodzie.
Plastelinowe dziedziczenie genów!
Próba zrozumienia procesu mejozy i etapów mieszania się genów przy pomocy plasteliny to angażująca metoda uczenia się genetyki. Nauka przez dotyk i wizualizację daje możliwości lepszego zapamiętania skomplikowanych procesów biologicznych.
Zrozumieć DNA przez słodycze!
Żelki i kolorowe cukierki jako zasady azotowe? To przepis na zrozumienie struktury DNA! Przy pomocy kolorowych słodyczy uczniowie samodzielnie układają zasady azotowe i poznają ich wzajemne połączenia. Kiedy uczeń widzi „A”, „T”, „G” i „C” z kolorowych słodyczy, łatwiej zapamiętuje zasady łączenia się tych elementów, a także to, jak funkcjonuje informacja genetyczna.
Modele Komórek – Biologia Przestrzenna
Zajęcia plastyczne poświęcone tworzeniu modeli komórek pomagają zrozumieć różnice między komórką zwierzęcą, roślinną i bakteryjną. Uczniowie uczą się, jak funkcjonują „mini-fabryki życia”, tworząc płaskorzeźby i trójwymiarowe modele organelli.
Żyj zdrowo, jedz kolorowo!
Kolorowe jedzenie to nie tylko uczta dla oka, ale przede wszystkim źródło cennych witamin i minerałów, które wspierają zdrowie i dobre samopoczucie. Różnorodność barw na talerzu oznacza dostarczenie organizmowi składników odżywczych takich jak witamina C, błonnik czy antyoksydanty. Podczas warsztatów śniadaniowych uczniowie tworzyli swoje unikalne kanapki, wykorzystując produkty w różnych kolorach – od zielonych liści sałaty, przez czerwone plasterki pomidora, po żółtą paprykę czy różową rzodkiewkę.
W naszej szkole stawiamy na innowacyjne metody nauczania biologii , które łączą teorię z praktyką i wychodzą poza tradycyjne mury klasy. Dodatkowo, nauka na świeżym powietrzu, w otoczeniu przyrody, sprzyja koncentracji i pozytywnie wpływa na samopoczucie uczniów. Kreatywność i współpraca, które rozwijają się podczas tych zajęć, stanowią dodatkową wartość edukacyjną. Uczniowie angażują się w lekcje, chętniej zadają pytania i lepiej przyswajają wiedzę, ponieważ mogą sami doświadczać procesów, które poznają w teorii. Myślę, że takie podejście sprawi, że nauka biologii w naszej szkole stanie się bardziej przystępna, angażująca i pełna radości.
Opracowała: mgr Alina Witosza